Tuesday, December 27, 2011

Tentukan Hala Tuju Mu

Banyak perkara dalam hidup ini berlaku dalam diri setiap dari kita. Ada yang menggembirakan dan ada yang menyedihkan. Pada kebiasaannya , apabila kita diuji dengan rasa kecewa, patah semangat, pedih , luka dan kesepian. Ditambah dengan kesempitan hidup, diri tiada berpelajaran tinggi, bagai nasib merempat dijalanan, fikiran buntu seolah Tuhan juga tidak mengasihi diri.

Sedarlah! Bangunlah! Sebenarnya ia bukan penamat pada kisah kehidupan anda. Anda rasa anda begitu punah akibat tekanan hidup yang anda rasa, namun lebih ramai lagi yg merasai kedukaan dan lara yang lebih lagi dari anda. Adakah anda begitu merempat seperti terpaksa makan siput babi seperti yang pernah disiarkan dlm rancangan Bersama Mu di tv3 dulu? Jika anda masih belum begitu, maka bangunlah!

Usahlah terus-terusan kecewa dalam ujian hidup anda. Terima bahawa ini kenyataan hidup yang Tuhan mahu anda lalui. Ok , lalui dia dengan fikiran lebih terbuka, dan tenang. Terima keadaan itu, dan fikirkan setiap peluang dan jalan yang boleh anda laksanakan dari setiap penjuru kotak pemikiran anda terhadap situasi anda. Ayuh! usah ragu teruskan fikir apa yang anda boleh lakukan.

Boleh berjaya atau tidak adalah perkara kedua. Yang penting lakukan sesuatu utk keluar dari permasalahan anda. Kalau gagal, hei apa lagi yang boleh anda rasakan.. memang kesempitan namun gagal mencuba lain dengan gagal sambil berduka lara tanpa buat apa-apa dan hanya bersedih dan lara sahaja.

Tatik nafas dalam-dalam..tennagkan fikiran, lihat keliling, nafas anda masih ada, penglihatan anda masih jelas, pendengaran anda masih kuat, suara anda sikit pun tak terjejas maka syukurilah ia akan kuasa Maha Pencipta.

Banyakkan lihat sekeliling, banyakan berlapang fikiran, barulah idea baru masuk.Barulah ada ruang untuk penyelesaian kepada masalah anda datang. Emosi tertekan? lepaskan segala kenangan pahit manis yang mencengkam.Sudah sudahla menderita dan bersedih. Bangun dan serahlah diri pada persekitaran yang harmoni.

Ambillah langkah berani untuk berubah, untuk memperaiki diri, teruskan otak dan pemikiran berkerja lebih kreatif, lebih gigih utk jalan penyelsaian, Insyaallah Nur itu akan hadir andai kita usaha dan berserah. Tuhan tidak akan menguji lebih dari apa yang kita mampu harunginya. Yang penting, kita perlu ubah sikap, jgn berterusan bersedih dan berada pada lembah kemurungan.

Untuk mengawal pemikiran dari terus terusan negatif, maka awasilah apa yang anda rasa. Sesungguhnya aa yang anda rasa itulah apa yang anda fikirkan. Kawal hidup anda, kawal tubuh badan anda, kawal fikiran anda, anda khalifah, anda boleh menerajui hidup sebgaimana yang anda mahukan. Tulislah ia , catatlah ia di mana mana agar anda tahu apa yang anda mahu.

Insyaallah dgn sedikit usaha anda akan peroleh lebih ganjaran daripada anda tidak berusaha langsung dan terus terperangkap dlm apa jua masalah anda. Tak salah kalau perlu meminta minta, tak salah kalau perlu merendah diri serendah rendahnya...cuma mintalah pada Yang Maha Kaya dan rendahlah pada Yang Maha Tinggi...

Untuk semua, saya doakan energi sukses, makumur, kecintaan, keharmonian terus terusan bersama anda.Lalu sudi sudikan mendoakan saya begitu jua.

No comments:

Post a Comment